středa 3. února 2016

Známky z Bruselu a Ósaky


Dnes se podíváme na sérii československých známek vydaných u příležitosti světových výstav EXPO.

Bruselskou výstavu v roce 1958 doprovodila série Františka Hudečka (pohled na pavilon) a Karla Svolinského (ČS výrobky). Zatímco Hudeček tentokrát odvedl poctivou práci bez osobních ambicí (oproti jeho silně autorským známkám s vesmírnou tématikou), Svolinský se držel svého nezaměnitelného líbezného (a líbivého) rukopisu, který už dobře známe z jeho květinových sérií. Tématicky se držel výrobků a vynálezů, které tehdy Československo hrdě představovalo valutovým zákazníkům: samozřejmě nemohlo chybět sklo a bižuterie, ale také textil a hračky. Průmysl zastupuje Kaplanova turbína, jež byla zavěšena před vstupem do našeho pavilonu.

Známky k výstavě v Montrealu (1967) ještě nemám kompletní, tak přijdou na řadu později.

Poslední dnešní šestice známek byla vydána k EXPO 1970 v japonské Ósace. Jejím autorem je Karel Vodák (1923-2000), který slavil úspěchy už se sérií pro Montreal. Údajně byla zejména poslední známka z ósacké série nesmírně úspěšná. Není divu, že se japonským návštěvníkům líbila zrovna skvostná miniatura dřevorytu od mistra Hokusaie. Prý byla dokonce mezinárodní porotou vyhlášena nejlepší známkou Světové výstavy. Ale nezapomeňme, že to bylo také zásluhou rytce Josefa Herčíka (1922-1999). Zajímavý je také nápad vytvořit k této známce pendant v podobě historického pohledu na hrad Orlík a vypíchnout tak spřízněnost evropské a japonské grafiky. Jinak se na známkách opět objevují některé exponáty z výstavy - české historické zvony, slovenské lidové řezbářství, model soustruhu.


Žádné komentáře:

Okomentovat